دوره های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا _ قسمت دوم _ افشاری :
موج سپید
وبلاگ سنتوری های ایران

کنسرت گروه موسیقی چکاوک ( Chakavak ) _ تصویری _ قسمت دوم کنسرت گروه موسیقی چکاوک ( Chakavak ) _ تصویری _ قسمت اول شب وصل _ آلبوم موسیقی _ محمدرضا شجریان _ ماهور رسوای دل _ آلبوم موسیقی _ محمدرضا شجریان _ سه‌گاه پیوند مهر _ آلبوم موسیقی _ محمدرضا شجریان _ فرهنگ شریف عشق داند _ آلبوم موسیقی _ محمدرضا شجریان _ محمد رضا لطفی تمنا و اله ی ناز کنسرت گروه عارف _ پاریس _ محمد رضا شجریان _ پرویز مشکاتیان رنگ شهر آشوب _ آلبوم موسیقی _ فرامرز پایور پنجاه سال سنتور _ سی دی دو _ فرامرز پایور پنجاه سال سنتور _ سی دی یک _ فرامرز پایور بر تارک سپیده _ اردوان، اردشیر، هوشنگ و ارسلان کامکار صد سال سنتور _ آلبوم موسیقی سنتی بیست سال با آثار پرویز مشکاتیان _ آلبوم موسیقی سنتی دوره های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا _ قسمت دوازدهم _ شور : دوره های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا _ قسمت یازدهم _ سه گاه : دوره های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا _ قسمت دهم _ راست پنج گاه : دوره های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا _ قسمت نهم _ نوا :


دوره های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا _ قسمت دوم _ افشاری :

 

 

دوره های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا _ قسمت دوم _ افشاری :

این قسمت مربوط می باشد به افشاری که بخشی از کتاب دوره های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا است.

 

 

[   ] 1-Avaz-e Afshari.mp3 434K
[   ] 2-Chaharmezrab.mp3 737K
[   ] 3-Daramad-e Dovom.mp3 1.5M
[   ] 4-Gharaii.mp3 893K
[   ] 5-Rahavi.mp3 737K
[   ] 6-Aragh.mp3 1.1M
[   ] 7-Takht-e Taghdis.mp3 473K
[   ] 8-Sadri.mp3 1.1M
[   ] 9-Masnavi Afshari.mp3 1.6M

 

(تغییرمسیر از افشاری)

آواز افشاری، منسوب به ایل افشار از طوایف ترک ایرانی و از متعلقات چهارگانهٔ دستگاه شور (به همراه ابوعطا، دشتی و بیات ترک) است. افشاری آوازیست محزون و غم انگیز و دارای حالتی بسیار خوش و دلپسند میباشد.

گام افشاری به سه‌گاه نزدیکتر از شور است. در افشاری درجهٔ چهارم دستگاه شور نت شاهد و درجهٔ دوم آن نت ایست و درجهٔ پنجم نت متغیر محسوب می‌گردد.

افشاری را مملو از شکایات و غم و اندوه دانسته‌اند. الحان و نغمات (گوشه‌های) افشاری بعد از درآمدهای مختلف عبارت‌اند از: کرشمه، جامه‌دران، بسته‌نگار، قرایی، مثنوی پیچ، نهیب (نحیب)، عراق (برومند، صبا)، حصار (کریمی)، مسیحی (موسی معروفی)، تخت طاقدیس و صدری (صبا)، قره‌باغی (کسایی)، آقا حسینقلی (صلحی) و شاه ختایی (شر-مو).

میان قطعاتی که در موسیقی ایرانی، مطابق سبک معمول ساخته شده روی تنیک افشاری کمتر فرود آمده‌اند؛ بلکه همیشه روی تنیک شور رفته‌اند. البته فرود بر تنیک افشاری یک قرارداد معمول نیست.

فواصل افشاری: دوم بزرگ، سوم نیم بزرگ، چهارم و پنجم درست، ششم نیم بزرگ، هفتم کوچک و هنگام است.

از متعلقات مهم افشاری، عراق است که در ماهور هم نواخته می‌شود و درین جا صورت تغییر مقام را پیدا میکند. افشاری بوسیله آواز رهاب (رهاوی یا راهوری ) به شور برمیگردند. نغمه مثنوی هم به سبکی خاص در افشاری نواخته می‌شود که مثنوی پیچ نام دارد.

گوشه‌ها :

    درآمد
    جامه دران
    حصار
    عراق
    حزین
    نهیب
    رهاوی
    قرایی
    صدری
    مثنوی

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: فروشگاه اینترنتی, خرید پستی, انواع محصولات, نرم افزار های اموزشی, کتاب, بازی, مذهبی, سرگرمی, لذت خرید مجازی, فروش اینترنتی, فیلم, سریال, کارتون, بازی های کامپیوتری, زیور آلات, لوازم آرایشی, خرید اینترنتی, هزاران كالا , ارسال به سراسر ایران, خرید, فیلم, سریال, جدید‎, خرید اینترنتی, تحویل سریع, آسان, فروشگاه اینترنتی, سنتور نوازی نوین, سنتور, مشخصات سنتور, آشنایی با کوک سنتور, دانلود نرم افزار موسیقی, دانلود کتاب دوره های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا, تکنوازی استاد ابوالحسن صبا, استاد صبا, آهنگ سنتور صبا, ostad saba, ahange santur, radif santur saba, download, ابو عطا, افشاری, بیات ترک, چهار گاه, دشتی, اصفهان, همایون, ماهور, نوا, راست پنج گاه, سه گاه, شور,

نویسنده : یاسر چهری تاریخ : سه شنبه 18 بهمن 1390



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به موج سپید مي باشد.